Port lotniczy Szczecin-Goleniów


Port Lotniczy Szczecin-Goleniów im. NSZZ „Solidarność” to ważny międzynarodowy port lotniczy, zlokalizowany blisko wsi Glewice. Jego odległość wynosi 46 kilometrów na północny wschód od Szczecina, co czyni go dogodnym punktem komunikacyjnym dla podróżnych korzystających z lokalnej infrastruktury.

Ten port jest oznaczony kodem IATA: SZZ oraz kodem ICAO: EPSC. Bliskie położenie przy drodze ekspresowej S6 sprawia, że dostęp do lotniska jest szybki i łatwy, co z pewnością przyciąga pasażerów z różnych zakątków regionu.

Historia

Budowa portu lotniczego rozpoczęła się w okresie intensywnej aktywności zimnej wojny, w latach 1953–1956. Zlokalizowane 5 km na wschód od Goleniowa, lotnisko zostało wyposażone w standardową infrastrukturę wojskową. Na obiekt składała się droga startowa o długości 1800 m oraz szerokości 45 m, wspierana przez podstawowe instalacje takie jak wieża kontroli lotów, hangar, niewielka baza sprzętowa oraz dwa magazyny paliw.

W 1957 roku, w wyniku decyzji podjętych przez rząd oraz Ministerstwo Obrony Narodowej, lotnisko przyjęło 2 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego „Kraków”, który stacjonował tu do stycznia 1994 roku, kiedy to jednostka została rozwiązana. W roku 1967 powstała wydzielona część cywilna, która przyjęła nazwę „Port Lotniczy Szczecin-Goleniów”, przeniesiona 23 maja 1967 roku z lotniska Szczecin-Dąbie.

Drugi etap rozwoju lotniska nastąpił 30 października 1995 roku, gdy ustanowiono lotnicze przejście graniczne Szczecin-Goleniów, co zbiegało się z rozpoczęciem międzynarodowych operacji lotniczych. Odprawę graniczną w początkowym okresie do 15 maja 1991 roku przeprowadzali funkcjonariusze Wojsk Ochrony Pogranicza, natomiast po tej dacie przejęła ją Straż Graniczna.

Lotnisko przeszło szereg modernizacji, w tym w latach 1976–1977, kiedy to długość drogi startowej została zwiększona do 2500 m, a następnie wybudowano nowoczesny dworzec lotniczy, który stał się jednym z najnowocześniejszych w Polsce. W 1998 roku przeprowadzono remont drogi startowej oraz strefy postojowej, a rok później unowocześniono system energetyczny zasilający urządzenia lotniskowe, instalując nowoczesny system oświetlenia drogi startowej i podejścia. W 2001 roku oddano do użytku nowy terminal pasażerski, który po rozbudowie w 2005 roku znacząco zwiększył swoje możliwości.

W 2004 roku rozpoczęto budowę nowej wieży kontroli lotów, oddanej do użytku w listopadzie 2005 roku. Na początku 2006 roku, po kilkuletniej inwestycji, otwarto terminal lotniczy, który umożliwia obsługę nawet miliona pasażerów rocznie. Kolejną istotną inwestycją było uruchomienie 9 czerwca 2013 roku przystanku kolejowego Port Lotniczy Szczecin Goleniów, co umożliwiło bezpośrednie połączenia kolejowe z Szczecina Głównego oraz Kołobrzegu.

W przyszłości, do końca września 2024 roku, planuje się modernizację w postaci naziemnego systemu nawigacyjnego CAT II, co znacząco usprawni lądowanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych. Prace mają zakończyć się w marcu 2026 roku, a do tego czasu korzystać się będzie z systemu ILS CAT I, który umożliwia lądowanie przy widoczności nie mniejszej niż 550 metrów oraz wysokości decyzji nie mniejszej niż 60 m.

Rozbudowa portu lotniczego

Pod koniec czerwca 2024 roku na konferencji prasowej, która miała miejsce na lotnisku Szczecin-Goleniów, ogłoszono plany dotyczące przebudowy tego portu lotniczego. W wydarzeniu uczestniczyli ważni przedstawiciele regionalnych władz, w tym marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, poseł Sławomir Nitras oraz przedstawiciel Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej Maciej Lasek. Uczestniczył także prezes lotniskowej spółki Maciej Dziadosz, który przedstawił kluczowe detale dotyczące inwestycji.

Nowa koncepcja portu lotniczego zakłada budowę nowoczesnego obiektu zarówno w części przylotowej, jak i odlotowej, co ma umożliwić jednoczesną obsługę trzech dużych samolotów pasażerskich. Po realizacji projektu, port ma być w stanie przyjąć około 1,7 miliona pasażerów rocznie, co oznacza ponad trzykrotny wzrost w stosunku do aktualnych możliwości. Głównym celem tej przebudowy jest przyciągnięcie nowych przewoźników, a także poprawa komfortu podróżnych, zarówno dla mieszkańców regionu, jak i turystów.

W dokumentacji promującej projekt przedstawiono wizję nowego terminala, który nie tylko usprawni obsługę wymienionych wcześniej dużych samolotów kodu C, ale także zwiększy komfort podróżnych dzięki minimum dwóm „rękom” łączącym terminal z samolotami.

Projekt i wykonawca

Opracowaniem koncepcji przebudowy zajął się zespół z Pracowni Architektonicznej Dedeco. Przetarg na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych ma zostać ogłoszony w pierwszej połowie 2025 roku, a decyzja środowiskowa związana z budową planowana jest na luty 2025 roku, co powinno umożliwić rozpoczęcie prac jeszcze w tym samym roku. Zakończenie pierwszego etapu inwestycji przewidywane jest na rok 2026.

Finanse

Warto zaznaczyć, że projekt ten nie będzie typową przebudową, a całkowitą budową nowego terminala, bowiem obecny obiekt zostanie niemal w całości zniszczony. Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na około 170 milionów złotych, a port lotniczy ma funkcjonować normalnie podczas wszystkich etapów prac budowlanych.

Na podstawie porozumienia, które zostało zawarte w lipcu 2019 roku, partnerzy przedsięwzięcia w postaci województwa oraz Gminy Miasto Szczecin zobowiązali się do systematycznego wsparcia finansowego, które wyniesie ponad 74 miliony złotych do roku 2028. Obecna struktura kapitałowa Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów wygląda następująco: Polskie Porty Lotnicze 38,83%, Gmina Miasto Szczecin 34,62%, Województwo Zachodniopomorskie 24,21% oraz Gmina Goleniów 2,34%.

Samorząd województwa zachodniopomorskiego ma nadzieję, że Polskie Porty Lotnicze przeznaczą około 100 milionów złotych na projekt, a władze regionu zadeklarowały swoje wsparcie. Marszałek Olgierd Geblewicz wyraził chęć pozyskania poparcia sejmiku województwa dla tej inwestycji. Miasto Szczecin także ma zamiar wnieść swoje środki finansowe. Szczegółowe informacje dotyczące źródeł finansowania zostaną udostępnione po zakończeniu wewnętrznych procedur decyzyjnych, a budowa nowego terminala stanowi priorytet dla lokalnych władz w nadchodzących 2-3 latach.

Opis przejścia granicznego

Szczecin-Goleniów to regionalny port lotniczy zlokalizowany w województwie zachodniopomorskim. Jego strategiczna lokalizacja sprawia, że w promieniu 100 kilometrów od niego mieszka niespełna 1,5 miliona osób, co czyni go istotnym punktem transportowym w regionie.

W 2023 roku port lotniczy obsłużył 477 464 pasażerów, co uplasowało go na imponującym 9. miejscu w Polsce pod względem ruchu pasażerskiego. Dodatkowo, port dysponuje nowoczesnym terminalem pasażerskim, który ma przepustowość dochodzącą do około miliona pasażerów rocznie.

Statystyki ruchu lotniczego

Statystyka roczna

W poniższej tabeli przedstawione są roczne statystyki ruchu lotniczego na lotnisku Szczecin-Goleniów. Warto zwrócić uwagę na znaczące zmiany w liczbie pasażerów oraz transporcie ładunków, co świadczy o rozwoju tego portu lotniczego w minionych latach.

RokLiczba pasażerówŁadunek (t)Loty
200168 8301526415
200276 7822426424
200387 4353417687
200496 2082377972
2005106 8122087702
2006182 5231777908
2007231 71112369790
2008297 02748911 808
2009296 23418111 009
2010280 21311911 258
2011262 08914310 395
2012356 0067811 767
2013347 7444111 152
2014287 029218253
2015412 547668326
2016467 8775758757
2017578 6911508038
2018598 971379133
2019576 072118897
2020184 80255706
2021181 88686435
2022419 105709370
2023477 494919208

Statystyki kierunków lotów

W kolejnej tabeli zamieszczono statystyki dotyczące najpopularniejszych kierunków lotów z portu Szczecin-Goleniów. Analiza tych danych daje wgląd w preferencje podróżnych oraz relacje między różnymi destynacjami lotniczymi.

RankingDestynacjaIlość
pasażerów
(2022)
Ilość
pasażerów
(2023)
Różnica
2022/2023
Przesunięcie
pozycji
Linie lotnicze
1.Warszawa-Chopin103 848142 88137,59%_LOT
2.Londyn-Stansted82 73498 13918,62%_Ryanair
3.Oslo-Torp31 15438 97825,11%3.Wizz Air
4.Kraków44 03438 33612,94%1.Ryanair
5.Liverpool10 29335 979249,55%4.Ryanair
6.Dublin34 85731 3849,96%1.Ryanair
7.Warszawa-Modlin44 03430 66117,42%3.Ryanair
8.Oslo-Gardermoen12 00517 99449,89%_Norwegian
9.Bergen21 9992 20789,97%2.Wizz Air
_
Loty czarterowe oraz nieregularne32 92840 93524,32%

Kierunki lotów i linie lotnicze

Kierunki regularne

Linia LotniczaKierunek
LOT
  1. Warszawa-Chopin
NorwegianSezonowo:
  1. Oslo-Gardermoen
Ryanair
  1. Dublin
  2. Liverpool
  3. Londyn-Stansted

Sezonowo:

  1. Kraków
Wizz Air
  1. Oslo-Torp
Razem: 7 kierunków w 4 krajach

Kierunki czarterowe 2024

Rejsy czarterowe nie są obecnie oferowane w czasie przerwy zimowej.

Linia lotniczaKierunek
Buzz
  • Antalya
Corendon Airlines
  • Antalya
Enter Air
  • Antalya
Łącznie: 1 kierunek w 1 kraju

Dojazd na lotnisko

Podróż na lotnisko Szczecin-Goleniów można zrealizować na kilka sposobów, które zapewniają wygodny dostęp do tej lokalizacji.

Przede wszystkim, dostępne są połączenia kolejowe, które kursują z przystanku Port Lotniczy Szczecin Goleniów do stacji w mieście Szczecin, a także do innych miejscowości. Warto zwrócić uwagę na Szczecin Główny oraz Szczecin Dąbie, które są kluczowymi punktami podejścia do transportu.

Oprócz kolei, można również skorzystać z busów, które oferują transmisje do różnych miejscowości w okolicy, co czyni je wygodnym środkiem transportu. Dodatkowo, dla tych, którzy preferują bardziej osobisty styl podróżowania, dostępne są również taksówki, które mogą zapewnić szybki i komfortowy dojazd bezpośrednio na lotnisko.

Każda z tych opcji gwarantuje różnorodność form transportu, aby dostosować się do potrzeb podróżnych. Dzięki temu, każdy ma możliwość wyboru najbardziej odpowiedniego środka transportu do dotarcia na lotnisko Szczecin-Goleniów, co znacząco ułatwia organizację podróży.


Oceń: Port lotniczy Szczecin-Goleniów

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:8